Stor fugl

Ilyushin il-76 var Sovjetunionens svar på Lockheed C-130 Hercules, men er betydelig større. Sovjetunionens flyvåpen tok i bruk det første flyet i juni 1974 og il-76 ble det strategiske transportflyet på østsiden av jernteppet.
Ilyushin il-76 lander på Union GlacierIlyushin il-76 lander på Union Glacier. Foto: Steve Jones, Antarctic Logistics and Expeditions

Den enorme fuglen ble bygd for å ta 40 tonn med last. Under krigen i Afghanistan (1979–1991) transporterte flytypen 786 200 personer og 315 800 tonn med utstyr.

Nå opererer også andre land, blant annet Kina, dette flyet. Flyet brukes fortsatt til ulike transportoppdrag ved krevende feltoperasjoner i krigsområder, men i økende grad til sivile formål slik som ved naturkatastrofer og hjelpearbeid. Flyets er robust og kan lande utenfor normale rullebaner, en luftens Lada.

Vår besetning kommer fra Russland. De er svært erfarne og har flydd på Antarktis flere sesonger tidligere. Flytiden mellom Punta Arenas og Union Glacier i Antarktis er i underkant av fire timer. Det betyr at vi slipper en «point-of-no-return flight» som betyr at man ikke har drivstoff til å returnere hvis det er dårlig vær ved landingsstedet. Dermed øker sikkerhetsmarginene og det har vi slett ingenting imot.

Nå er utstyret vårt om bord. Fredag kveld kom en Twin Otter og en Basler BT-67 (en modifisert utgave av den mer berømte DC-3) til Union Glacier hvor vi snart skal lande. Der jobbes det på høytrykk for å åpne rullebanen til den store fuglen kommer. Det skjer kanskje på mandag, men det styrer vær og vind på verdens kaldeste, høyeste, mest forblåste, tørreste og øde kontinent.