God glid på kaldt føre
Det siste vi gjorde før alt utstyret ble pakket inn i flyet til Union Glacier var å sikle åtte par ski. For de uinnvidde i kunsten å smøre ski betyr det å skrape av glidvoks fra for- og bakski. Skiene våre har vært gjennom en omfattende behandling før vi spenner dem på oss i Hvalbukta, og de er smurt som om Petter Northug skulle ut på en olympisk femmil på kaldføre.
Vegard sørger for at vi får glid som olympiske skiløpere. Foto: Erik Edland
Sålen har i bunnen fått en fin struktur som gir mindre friksjon enn en blank flate. Deretter er glidsonen mettet med kald glidvoks CH4 og CH6, som er siklet og børstet ti ganger før avreise fra Norge. Festesonen er rubbet opp med grovt sandpapir og har først et tynt lag med isklister og grunnvoks som er brent inn. Oppå dette er det fem tykke lag med Polarvoks. Roald Amundsen beretter om nysnø i starten av turen sin. Gjelder dette for oss også, kan vi kanskje gjøre unna de første milene på smurte ski. Det vil gi oss mindre friksjon enn skifeller, som vi må sette på når smurningen blir slitt bort. Vi har med feller i tre forskjellige lengder. Vi har også med en liten klump CH4 til å smøre på glidflatene de dagene vi møter skiføret Amundsen kalte «fiskelim».
Skiene våre er Åsnes modell Roald Amundsen og de er 205 og 210 cm lange. Amundsen hadde ski av «fineste hickory» og var åtte fot lange (244 cm), ekstra lange for å få bedre bæring over de fryktede bresprekkene, som også vi vurderer som det farligste ved hele ekspedisjonen.
På føttene har vi Alfas siste modell North Pole med BC (back country)-bindinger og ekstra ullkartanker, mens Amundsen hadde spesialsydde «lauparsko» med stiv såle og overdel av lær, stoff og selskinn. Bindingene hans var Huitfeldts modell med jernører, som revolusjonerte skisporten da den første modellen kom i 1894. Dessuten brukte han Høier Ellefsens hælstrammere, som nettopp var blitt lansert.
Pulkene våre fra Fjellpulken på Lillehammer er en liten ekspedisjonsteknisk nyvinning som har vist seg lovende under testing hjemme. De glir på Åsnes' letteste skitype, Holmenkollen, 190 cm lange og ikke på den brede glassfiberflaten som er under pulken – og som har vært brukt på moderne ekspedisjoner. Et høyst uvitenskapelig forsøk med fiskevekt på dragtauet har vist en reduksjon av trekk-krafta på mer enn 30 %.
|